20. října 2008
Novela zákona č.168/1999 Sb. zavádí povinné příspěvky do garančního fondu a zvyšuje vymahatelnost zákona.
Od 1. ledna 2009 budou vlastníci a provozovatelé
vozidel, kteří nemají sjednáno povinné ručení, hradit za každý den,
kdy nemají vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České
kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazba příspěvku se bude podle druhu
vozidla pohybovat od 20 do 300 Kč denně. Příspěvek nenahrazuje
pojištění a pokud tedy bude nepojištěným vozidlem způsobena škoda,
zaplatí ji, stejně jako tomu je nyní, osoba za tuto škodu
odpovědná. Podle údajů, které má ČKP k dispozici, je u nás
registrováno přibližně 850 tisíc vozidel bez povinného
ručení.
Další významnou změnou je, že novela zákona uděluje plné kompetence
k uplatňování nároku na úhradu příspěvku České kanceláři
pojistitelů. Ta má informace o vlastnících nepojištěných vozidel a
zároveň má k dispozici dostatek nástrojů k tomu, aby přiměla
neplatiče povinného ručení k zaplacení příspěvku.
Příspěvek nepojištěných do garančního fondu má být účinným
nástrojem ke snížení počtu nepojištěných vozidel na českých
silnicích a k následnému snížení počtu nepojištěných škod.
"Zavedení příspěvku nepojištěných do garančního fondu je největší
změnou v oblasti pojištění vozidel od roku 2000, kdy bylo povinně
smluvní pojištění odpovědnosti zavedeno," říká Jakub Hradec,
výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. "Dosud nesly
rozhodující část nákladů garančního fondu pojišťovny, které byly
nuceny tyto náklady promítat do ceny pojištění a tak na škody
způsobené nepojištěnými motoristy nepřímo přispíval každý poctivý
plátce povinného ručení. Od ledna se tento neuspokojivý stav změní
a do garančního fondu budou povinně přispívat i majitelé vozidel
bez povinného ručení," dodává Hradec.
Podle statistik ČKP řidiči nepojištěných vozidel ročně způsobí více
než 5 tis. nehod s celkovou výší škod zhruba 500 mil. Kč. Pokud
způsobí škodu nepojištěný řidič, hradí poškozeným jejich oprávněné
nároky ČKP z garančního fondu. ČKP následně vymáhá uhrazenou škodu
na viníkovi i na dalších osobách se vztahem k nepojištěnému
vozidlu.
Ročně garanční fond na náhradách škod vyplatí přibližně 300 mil.
Kč. Kumulované závazky garančního fondu již dosáhly výše 2,7 mld.
Kč a neustále rostou. Úspěšnost vymáhání po nepojištěných škůdcích
přitom dosahuje asi 30 %. To znamená, že zbývajících 70 % nákladů
garančního fondu dosud financují slušní motoristé v ceně povinného
ručení.
Vlastníci a/nebo provozovatelé nepojištěných vozidel, kterým dle
zákona č.168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla,
vzniká povinnost hradit příspěvek do garančního fondu, budou od
ledna 2009 Českou kanceláří pojistitelů písemně vyzváni k úhradě
příspěvku.
Jezdit bez povinného ručení je hazard!
Příjemce výzvy bude mít 30denní lhůtu na úhradu
příspěvku, popřípadě doložení skutečnosti, že vozidlo neprovozoval
v rozporu se zákonem. Pokud obeslaný na výzvu nezareaguje ani
neuhradí příspěvek, bude zahájen proces vymáhání příspěvku. Ten
může
skončit až žalobou u soudu a následnou exekucí. Od zahájení
vymáhání se dlužná částka navíc začne navyšovat o náklady s
vymáháním spojené.
Přehled denních sazeb příspěvku do garančního fondu
podle druhů vozidel:
-
motocykl s objemem válců motoru do 350 ccm 20 Kč
-
motocykl s objemem válců motoru nad 350 ccm 30 Kč
-
osobní automobil s objemem válců motoru do 1850 ccm 50 Kč
-
osobní automobil s objemem válců motoru nad 1850 ccm 70 Kč
-
autobus 160 Kč
-
nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností do 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 3 500 kg do 10 000 kg 130 Kč
-
tahač nebo jiné nákladní vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 12 000 kg nebo přípojné vozidlo s největší přípustnou hmotností nad 10 000 kg 300 Kč
-
speciální vozidlo 80 Kč
-
přípojné vozidlo s nejvyšší přípustnou hmotností do 3 500 kg 30 Kč
-
zemědělský nebo lesnický traktor a jejich přípojné vozidlo 40 Kč
-
ostatní vozidla 60 Kč
Pozor: příspěvek do garančního fondu není
pojištěním!
Zaplacení příspěvku do garančního fondu nenahrazuje
pojištění vozidla. Pojištění se sjednává předem (u některé z
pojišťoven působících na českém trhu) a kryje budoucí rizika
spojená s provozem motorového vozidla. Příspěvek se hradí zpětně za
období, kdy vozidlo nebylo pojištěno, a je spoluúčastí na krytí
škod hrazených z garančního fondu. Ten, kdo nemá sjednáno povinné
ručení, ani nadále nemá nárok na to, aby za něj škodu způsobenou
nehodou hradila pojišťovna. Stejně tak zaplacení příspěvku
nepojištěného neuchrání od sankcí za provozování vozidla bez
povinného ručení, které mu mohou udělit příslušníci
Policie ČR nebo správní orgány.
Dejte si věci do pořádku dokud je čas!
Kromě těch, kteří s nepojištěným vozidlem vyjíždějí
na silnice a kteří si jsou velmi pravděpodobně porušování zákona
dobře vědomi, týkají se zaváděné novinky i těch, kteří nepojištěné
vozidlo reálně neprovozují a často si možná ani neuvědomují, že
přesto porušují zákon. Může se jednat například o starý nepojízdný
automobil, který však jeho vlastník neodhlásil z registru vozidel.
Dalším případem může být nedostatečné administrativní ošetření
náležitostí souvisejících s prodejem vozidla jiné osobě.
Česká kancelář pojistitelů proto na období od poloviny října do
konce roku připravila informační kampaň, během které chce veřejnost
na změny upozornit a pomoci tak těm, kterých se týkají, aby si své
záležitosti uvedli do souladu se zákonem. Pokud je někdo uveden v
registru vozidel jako vlastník vozidla a pro toto vozidlo nemá
sjednáno povinné ručení, měl by buď povinné ručení urychleně
sjednat, nebo uvést skutečnosti v registru vozidel na pravou míru
(například nepojízdné vozidlo vyřadit z registru). "Naším cílem je,
aby všichni motoristé v této zemi jezdili pojištěni, nikoliv
represe. Proto vynakládáme značné úsilí na to, aby veřejnost byla
včas informována. Apelujeme na ty, kdo dnes neplní zákon, aby si
nesrovnalosti do konce roku vyřešili," dodává Jakub Hradec, výkonný
ředitel ČKP.
Od 14. října 2008 budou mimo jiné k dispozici
stránky www.bezpojisteni.cz nebo
informační telefonní linka 221 772 773, kde veřejnost může získat
podrobné informace o problematice povinného ručení a především o
nadcházejících změnách.
"Oslovili jsme také starosty obcí, které vedou registry vozidel a
vedoucí těchto registrů. Podrobně jsme je o připravovaných změnách
informovali a upozornili je na pravděpodobnost zvýšeného zájmu o
služby registrů vozidel před koncem roku. Věříme, že se pokusí
vyjít občanům vstříc - například zvýšením personální kapacity či
prodloužením pracovní doby registrů vozidel," doplňuje Jakub
Hradec.
Aby se zvýšil dosah informační kampaně, přizvala ČKP ke spolupráci
i některé další partnery. Na informační kampani se budou podílet:
Ústřední automotoklub České republiky, Svaz dovozců automobilů, SOS
- Sdružení obrany spotřebitelů ČR, Sdružení automobilového
průmyslu, Autoklub Bohemia Assistance, Asociace českých
pojišťovacích makléřů a společnost AAA AUTO.
Česká kancelář pojistitelů
Česká kancelář pojistitelů je profesní organizací
pojišťoven, které poskytují tzv. povinné ručení. Spravuje garanční
fond, z něhož hradí poškozeným škody, jež jim byly způsobeny
nepojištěnými vozidly. Kancelář následně tyto škody vymáhá po
řidičích a vlastnících nepojištěných vozidel. Řeší rovněž případy,
kdy došlo k újmě na zdraví nebo usmrcení osob při nehodě způsobené
nezjištěným vozidlem a zabezpečuje plnění dalších úkolů
vyplývajících ze zákona č. 168/1999 Sb., který tuto problematiku
upravuje.