Začínají přípravné práce na rekonstrukci Lazebnického mostu, v korytě řeky se vybuduje příjezdová cesta pro zásobování stavby
Exponovaný most, který propojuje historické centrum Českého Krumlova, čeká generální rekonstrukce. Práce potrvají do začátku května a vyžádají si úplnou uzavírku mostu, průchozí nebude ani pro pěší.
Stav Lazebnického mostu v centru města je havarijní, dřevěné části mostu jsou vyžilé, napadené dřevokaznou houbou a původní ocelové nosníky z 50. let minulého století také nelze jen opravit. Poslední oprava proběhla v roce 2009 a týkala se pouze výměny dřevěných částí mostu a povrchové úpravy ocelových nosníků. Nyní proto most projde kompletní rekonstrukcí, při které zůstanou původní pouze opěry z kamenného zdiva, vše ostatní se vymění.
Do konce roku budou probíhat přípravné práce a od ledna se začne pracovat na samotném mostu. Unikátním způsobem se přistoupilo k zajištění přepravy stavebního materiálu. Aby těžké stroje nepoškodily náplavku a ulice historického centra a neohrožovaly obyvatele a návštěvníky, buduje se v korytě Vltavy příjezdová komunikace, po které se budou stroje a materiály dopravovat. Násyp v řece povede k mostu od pivovaru a po skončení rekonstrukce se zase odstraní.
Od 2. ledna 2024 do začátku května se most uzavře pro veškerou dopravu i pro pěší. Začne se s demontáží nosné konstrukce, vyvěšením inženýrských sítí, sanací spodní stavby. Následně se nainstaluje ocelová nosná konstrukce včetně dřevěné mostovky a příslušenství. Na dřevěné části mostu (zábradlí, chodník, vozovka, mostovka) se použije dubové, modřínové a smrkové dřevo. Na ostrůvku pod mostem dojde také k nezbytné redukci zeleně.
„K rekonstrukci jsme přistoupili mimo sezónu, abychom minimalizovali její dopad na obyvatele, provozovatele podniků i návštěvníky. Přesto nás čeká náročné období, kdy se budeme muset na čtyři měsíce přizpůsobit provizornímu režimu dopravy. Dopravní opatření zveřejníme v nadcházejících týdnech. Zveme také všechny zájemce na osobní setkání 6. 12. od 16.00 hodin do velkého sálu na náměstí Svornosti čp. 2, kde podrobně vysvětlíme jednotlivé postupy stavby, dopravní omezení a zodpovíme dotazy,“ říká místostarosta Zbyněk Toman.
Oprava Lazebnického mostu je náročná stavba, zejména z hlediska umístění stavby v centru města, které nedisponuje vhodnými dopravními podmínkami pro rekonstrukci.
Generální dodavatel stavby vzešel z veřejného výběrového řízení, kde se soutěží nejvýhodnější nabídka na základě zadávací dokumentace, jejíž součástí je projekt pro stavební povolení. V tomto stupni projektové dokumentace, projektant navrhne i dopravně-inženýrská opatření (DIO), tzn. možnosti, jak např. dopravně zabezpečit průběh rekonstrukce. Zde byl i návrh na zachování průchodu pro pěší po celou dobu opravy.
Po výběru dodavatele stavby je povinností vybrané společnosti předložit projekt pro provedení stavby a návrh dopravně-inženýrských opatření, které musí schválit příslušné úřady a musí být v souladu s podmínkami veřejné soutěže, která na tuto zakázku proběhla.
Sdružení firem MI- Roads a.s. a Doprastav a.s., které tuto zakázku bude realizovat předpokládá z hlediska bezpečnosti, možného zkrácení termínu stavby či opatrnosti k příjezdovým komunikacích a stavbám uzavřít od ledna do dubna, Lazebnický most kompletně i pro pěší dopravu. Tento návrh bude v nejbližších dnech předmětem jednání a schvalování ze strany města Český Krumlov a příslušných orgánů. Veškerá tato opatření vyplývající z DIO jsou návrhem a zároveň zodpovědností dodavatelské společnosti.
Definitivní řešení pro pěší a další související opatření budou představeny veřejnosti a podnikatelům 6. 12. 2023.
„Naší snahou je co nejméně omezit občany a podnikatele, ale zároveň dbát na bezpečnost a co nejplynulejší realizaci stavby,“ dodává místostarosta Zbyněk Toman.
Stav Lazebnického mostu je již na hraně provozu a je nezbytné tuto rekonstrukci, co nejdříve, realizovat. V opačném případě by mohlo hrozit uzavření či omezení dopravy po mostě přes letní sezonu.
Náklady na rekonstrukci jsou vyčísleny na 32 milionů korun, které půjdou výhradně z rozpočtu města, neboť na opravu mostů nelze zajistit žádné dotace.
Český Krumlov vlastní 28 mostů a lávek, což s sebou nese značné náklady na zajištění provozu a oprav těchto staveb.