aktualizováno 28. 6. 2023

Kronika města Český Krumlov 2019

Sport

Do práce na kole

Český Krumlov se letos poprvé připojil k dalším pořadatelským městům kampaně Do práce na kole. Do práce na kole je celostátní soutěž, jejíž 8. ročník se uskutečnil v květnu 2018 ve více než 30 městech po celé České republice. Cílem kampaně je motivovat co nejvíce lidí, aby jako dopravní prostředek po městě používali jízdní kolo či jinou bezmotorovou formu dopravy včetně běhu a chůze. Když lidé přestanou denně jezdit autem, zlepší tak nejen svou kondici, náladu a možná i vztahy s kolegy, ale přispějí i k čistšímu ovzduší a celkově příjemnějšímu a bezpečnějšímu městu. Do práce na kole je týmová výzva pro každého, kdo sestaví tým o 2-5 členech a pravidelně spolu s kolegy dojíždí během května do práce na kole nebo chodí pěšky či běhá. V rámci soutěže se účastníci mohou zapojit do několika soutěžních kategorií zaměřených na pravidelnost, počet ujetých km aj. Zaměstnavatelé mohou bojovat o titul „Cyklozaměstnavatel roku“. 

Organizátorem kampaně je spolek Auto*Mat, z.s., který prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut. Přináší inspiraci z evropských metropolí a aktivizuje lidi k pozitivní proměně ulic i veřejného prostoru. Pořadatel Auto*Mat také obstarává financování celého projektu.

Zdolávat nelehký krumlovský terén na bicyklu, nebo pěšky se vrhlo 30 průkopníků z pěti firem. V průběhu května všichni krumlovští účastníci ujeli celkem 6 554 km a nachodili, nebo uběhli 797 km. Začátkem června proběhlo vyhodnocení celé akce. V kategorii týmové pravidelnosti se na prvním místě umístil tým Krumlovskej pracák s průměrem jízd 93,9 %. Nejlepším cyklistou v Českém Krumlově a 22. v celorepublikovém pořadí se stal Tomáš Krbec z městského úřadu s úctyhodným počtem 2 535 km. Nejlepším běžcem byl Pavel Špachman z firmy Linde s 263 km. 

 

Žáci poměřili síly v branném závodu

Na konci dubna pořádalo město Český Krumlov první ročník branného závodu, který měl prověřit nejen tělesnou zdatnost, ale i vědomostní znalosti žáků 6. až 9. tříd základních škol z Českokrumlovska. Během čtyřkilometrového úseku závodní trati v lese na Dubíku plnila šestičlenná družstva 15 úkolů na osmi stanovištích. Na soutěžící čekaly vědomostní testy z historie naší vlasti a Armády ČR, člunkový běh, leh sedy, poskytování první pomoci, transport raněného, kliky, dřepy, práce s mapou a buzolou, uzlování, lanová překážka, odhad vzdálenosti, střelba ze vzduchovky, hod granátem do dálky a na cíl. Nejlépe si s touto tratí a všemi úkoly poradila družstva na 1. místě ZŠ Křemže, 2. místo obsadila ZŠ Větřní a 3. místo patří ZŠ Za Nádražím. 

 

Dětské závody horských kol

Jednota Český Krumlov za podpory H. M. SPORT plus uspořádala pro širokou veřejnost dětské závody horských kol, které se uskutečnily ve středu 8. května 2019 ve vodáckém kempu Nové Spolí. Soutěžili kluci a holky všech věkových kategorií, kteří přijeli na kole a s cyklistickou přilbou. Závod odstartoval v 15 hodin. 

 

Tradice Rallye Český Krumlov pokračuje

Českokrumlovská rallye v letošním roce oslavila desáté výročí zápisu do mezinárodního kalendáře FIA European Rally Trophy. Na jihu Čech se tak jelo nejen o body do republikového šampionátu soudobých a historických vozů, ale také do hodnocení středoevropské Central Rally Trophy, kam jsou zařazeny kromě nedávné Valašské rally ještě podniky v Chorvatsku, Rakousku, Slovinsku a Německu. Odměnou pro pořadatele z ÚAMK Automotoklubu Rallye Český Krumlov a týmu ČK motorsport, kteří se dlouhodobě snaží soutěž držet na nejvyšší možné úrovni, byla světová premiéra nové evoluce závodního vozu Škoda Fabia R5, kterou v Českém Krumlově pilotoval úřadující mistr světa kategorie WRC 2, několikanásobný český šampion a vítěz předchozích čtyřech ročníků Jan Kopecký. Zatímco fanoušci navštěvující podniky mistrovství světa měli možnost vidět tohle auto až na konci měsíce v Portugalsku, poprvé v rychlém tempu se nejnovější speciál mladoboleslavské automobilky prohnal na Českokrumlovsku.

Program slavnostního startu 47. Rallye Český Krumlov začal v Jelení zahradě v pátek 17. května krátce před 17. hodinou. Po přejezdu rampy zamířily posádky do Spolí, odkud se jela první klasická rychlostní zkouška vedoucí až do Rožmitálu na Šumavě. Do cíle na parkovišti pod zámkem se soutěžící vrátili v sobotu kolem 16.30. Moderované odpoledne se protáhlo díky slavnostnímu vyhlášení vítězů až do pozdních večerních hodin a kromě hudební produkce se diváci dočkali vystoupení dívčí taneční skupiny Juicy Divas. Akce, kterou moderovala mimo jiné Bára Tlučhořová z Radia Kiss, vyvrcholila ohňostrojem a závěrečnou Rallye after party v klubu City Lounge v Hradební ulici.

Kromě „rychlé“ rallye se v Českém Krumlově a okolí ve stejném termínu konala také unikátní soutěž vozidel s pohony budoucnosti. Osmý ročník Czech New Energies Rallye byl opět součástí světového poháru elektromobilů. Obě akce se konaly pod záštitou starosty města Český Krumlov Dalibora Cardy.

 

Nové molo a trampolína u rybníka

Také v letošní letní sezóně pokračovalo město s revitalizací areálu u Hornobránského rybníka. Během začátku prázdnin nechalo uprostřed rybníka ukotvit plovoucí molo s žebříky, o rozloze 5 x 5 metrů, které bude plavcům sloužit jako ostrůvek pro skákání nebo relaxaci. Vodní molo se skládá z bloků, jejichž nosnost je 325 kg na jeden metr čtvereční, celková nosnost mola je tak osm tun. Materiál, z něhož jsou základní díly vyrobeny, je antikorozní, antioxidační, šetrný k životními prostředí, vodním rostlinám i živočichům. Je zcela recyklovatelný. Délka životnosti plovoucího mola je 15 až 20 let. Na zimní sezónu se z rybníka odstraní a uskladní. Molo bylo pořízeno za 164 tisíc korun. Druhou novinkou, která potěšila zejména nejmenší návštěvníky, je vzduchová trampolína. Atraktivní herní prvek je ale magnetem pro všechny věkové skupiny. Ze skákání jsou nadšení děti i dospělí. Trampolína je konstruovaná s maximálním ohledem na bezpečnost a splňuje nejpřísnější evropské bezpečnostní normy. Polštáře jsou nízko nad zemí a nemají žádné ostré rohy nebo boční hrany, ze kterých by hrozil pád. Z důvodu bezpečnosti se na trampolínu nesmí v botách. U pláže je trampolína o rozloze 9,5 x 6 metrů za 168 tisíc korun.

 

Benefiční turnaj v nohejbalu

Po úspěšném loňském 1. ročníku nohejbalového turnaje vyhlásilo Centrum pro pomoc dětem a mládeži i 2. ročník a pro lepší využití obou dostupných hřišť přidalo také beachvolejbalový turnaj smíšených dvojic, a to v novém, lépe dostupném termínu pro všechny sportovní nadšence, kteří chtějí svým pohybem přispět na dobrou věc. Turnaj byl totiž opět benefiční a celý výtěžek putoval na konto Dětského domova v Horní Plané. Ti nejúspěšnější si to opět rozdali o zajímavé ceny a připraven byl i doprovodný hudební program, ukázky zdravého občerstvení a na rybníce také proběhla ukázka vodní záchrany Českého červeného kříže. Kromě soutěžících přišli v hojném počtu i návštěvníci z řad rodin s dětmi a dalších sportovních fandů.

 

Investice do oprav plaveckého bazénu

Od 12. srpna do 1. září 2019 probíhala technická odstávka plaveckého bazénu. Během této doby se rekonstruovaly dámské i pánské sociální zařízení, rozvody vody, odtokové trubky z bazénové vany, vyměnily se regulační a směšovací ventily a zprovoznila nefunkční vzduchotechnika. V neposlední řadě bylo také řešeno provizórium parních komor jakožto jediného wellness, kterým bazén disponuje. Povodněmi v roce 2002 přišel bazén o originální vyvíječ páry a z nedostatku financí byli zaměstnanci nuceni sehnat levnější alternativu na dobu nezbytně nutnou, než bude na koupi nového zařízení. Z nemocnice koupili vyřazený stroj na dezinfekci nástrojů, který za vynaložení velikého pracovního i finančního úsilí slouží dodnes. Tyto nejnutnější opravy vyjdou na cca 1 400 000 korun.

Provoz páry většinou probíhá za plného provozu pro veřejnost. Platné vstupné do bazénu se ale ani touto rozšířenou službou nemění. V případě, že plavecký bazén není pro veřejnost v provozu z důvodu dlouhodobých pronájmů sportovním klubům nebo plavecké škole, pára je otevřena za speciální cenu 40 korun. Parní komory, které jsou umístěny v dámských a pánských sprchách, byly nově osazeny průhlednými dveřmi z kaleného skla. Vyměněny byly také vyvíječe páry. Původní zařízení by totiž nedostačovalo požadavkům na celotýdenní provoz. „Řešení nám poskytla ověřená finská firmy Harvia," vysvětlil Martin Tomka, ředitel společnosti PRO-SPORT ČK, která bazén spravuje.

Zařízení je v případě plánované rekonstrukce plaveckého bazénu možné jednoduše odmontovat a instalovat do nových prostor. Pořízení vyšlo na 200 tisíc korun. Kromě dalších kosmetických úprav a nového navigačního systému v prostoru plaveckého bazénu byla výrazným zásahem rekonstrukce toalet v dámských i pánských šatnách. „Kompletně jsme renovovali kóje na toaletách, protože stav původních toalet byl značně havarijní," vysvětluje ředitel PRO-SPORTu. Zařízení toalet je, stejně jako v případě vyvíječů páry, snadno demontovatelné a použitelné v novém zařízení. "Investice tak nebude od počátku ztracená," doplňuje Martin Tomka s tím, že pro veřejný provoz je podstatné, aby se návštěvníci pohybovali v hygienicky způsobilých podmínkách a prostředí pro ně bylo pohodlné. „Před rekonstrukcí toalet jsme dostali doporučení z místních základních škol, kde již rekonstrukce proběhla. Tato investice je tedy komplexně promyšlená v návaznosti na městské prostředky," upřesnil ředitel společnosti PRO-SPORT, jejímž zřizovatelem je město Český Krumlov. Rekonstrukce toalet v bazénu vyšla na zhruba 500 tisíc korun.

 

Realizace projektů na sportovištích v participativním rozpočtu 2018/2019

Převážná část loňských vítězných návrhů se týká úprav dětských hřišť a sportovišť, které byly realizovány spolu s dalšími investicemi. Během roku 2019 tedy přibyly na Špičáku moderní dvojhoupačka, lavička a odpadkový koš za celkem 92 000 korun. Za nádražím v Železniční ulici bylo odstraněno stávající pískoviště se skluzavkou, které překáželo rozvoji parkovacích míst a na místo něj vedle vzniklo nové pískoviště s lavičkami, odpadním košem a s jednou multifunkční věžičkou se skluzavkou, kam se dá vylézt po zakřiveném žebříku, svislém žebříku nebo po hasičské tyči. Vše za 186 000 korun. U rybníka na Horní Bráně a v rámci I. etapy fitness okruhu, který bude mít v konečné podobě sedm zastavení s různými fitness stroji, se letos postavila multifunkční sestava k procvičení celého těla s několika hrazdami, kruhy, bradly a vertikální tyčí za 265 000 korun. Na sídlišti Plešivec, v místě, kde se v loňském roce postavil streetworkoutový prvek, se letos navázalo první etapou fitness hřiště, které v cílové podobě bude obsahovat dvanáct fitness zastavení pro procvičení celého těla. Do konce prázdnin byla zrealizována nakloněná lavice pro cvičení zad a břicha, tři po sobě jdoucí překážky, které je možno aktivně přecházet či přeskakovat nebo podlézat, třetím prvkem byly dvě tyče na svislých podpěrách v různých výškách pro cvičení kliků či přeskoků. Celkem bude tato investice za 184 000 korun. Ve Vyšném se zrekonstruovalo staré hřiště na míčové hry. Udělaly se terénní úpravy pro zachování herního půdorysu, nově se hřiště oplotilo ze třech stran se zapuštěnými brankami na malou kopanou, zabudovaly se nové sloupky pro nohejbal a volejbal a nainstalovala se síť. Vše za 138 000 korun. V Novém Spolí u řeky se letos z důvodu probíhající studie zájmového území pouze vyčistilo asfaltové sportovní hřiště, postavil se streetball a sloupky na nohejbal i se sítí a hřiště se nově nalajnovalo. Investice ve výši 50 000 korun.

 

Jubilejní X. ročník South Bohemia Classic 2019

Klikaté jihočeské silničky začátkem září tradičně patřily veteránům. Jely po nich stroje, které se nesmazatelným písmem zapsaly do automobilové historie. Na startu jubilejního desátého ročníku South Bohemia Classic, která je známá zejména díky početné divácké kulise, se ve dnech 6. a 7. září sešlo kolem 150 klasických a sportovních vozů. Jedním z nejvýznamnějších bodů na trase opět byl Český Krumlov, který je neodmyslitelně spjatý prakticky s celou historií soutěže.

Poprvé se veterány objevily v ulicích města v pátek 6. září před osmou hodinou večerní, kdy začaly do centra přijíždět Budějovickou branou po trase z Křemže a Zlaté Koruny. Přes Latrán se potom dostaly až na náměstí Svornosti, kde byla u kašny, stejně jako v minulých letech, připravena moderovaná zóna. Během několikaminutové zastávky a slavnostního cíle první etapy rallye se diváci dozvěděli zajímavosti nejen o posádkách, ale zejména o jejich autech. Milovníci veteránů si přišli na své také o den později, tedy v sobotu 7. září, kdy se klasické vozy do Českého Krumlova vrátily na polední přestávku s obědem v restauraci Historického pivovaru. Na parkovišti pod poštou je bylo možné vidět od 11.30 až do 15 hodin. Startovní pole slibovalo skvělou podívanou, vždyť průměrný rok výroby všech přihlášených vozidel se zastavil na hodnotě 1973. Diváci se mohli těšit na legendární, ale i méně známé značky – jmenujme například Jaguar, MG, Mercedes-Benz, Cadillac, Austin Healey, Ferrari, Chevrolet, Porsche, Škoda, Cobra, Apal, CG, DAF, Maserati, Alfa Romeo nebo Triumph. Nejstarším strojem na trati byl Jaguar XK 120 OTS z roku 1952, silně zastoupena byla 60. a 70. léta minulého století; auta vyrobená v tomto období tvořila dvě třetiny registrovaných účastníků.

X. South Bohemia Classic 2019, největší tuzemská setinová rallye, odstartovala v pátek v 16.30 hodin na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II. Trasa vedla přes Hlubokou, Holašovice, zámek Kratochvíle, Prachatice, Český Krumlov a Světlík až do centra soutěže, Hotelového Resortu Relax v Dolní Vltavici. Během sobotní etapy posádky zavítaly do všech měst a obcí na břehu Lipna, jely údolím Vltavy nebo malebnou přírodou Novohradských hor. Vrcholem motoristické akce byla Grand Prix Kaplice se začátkem ve 12 hodin. Akce se koná pod záštitou starosty města Dalibora Cardy.

 

Krumlovský vodácký maraton

V sobotu 12. října 2019 se na řece Vltavě uskutečnil 17. ročník Krumlovského vodáckého maratonu. Závodníci vyrazili na start z Vyššího Brodu a Rožmberku nad Vltavou v 11 hodin. Vyšebrodský start je určen pro kajaky a kánoe, rožmberský posádkám pramic, raftů, velkých kánoí a paddleboardistů. Oba dva starty jsou divácky velmi atraktivní. V každé destinaci diváci viděli více než 350 závodníků, kteří se pokoušeli dobýt nejvyšší místa na stupni vítězů ve 26 kategoriích.

Na závod se může přihlásit každý, kdo je starší 9 let. Pro žáky do 15 let je připraven Žákovský minimaraton, dlouhý 11 km. Startovalo se v kempu Na Pískárně ve 13 hodin. V kempu je dost místa pro všechny diváky, kteří chtějí závodníky povzbudit do dalšího výkonu. Všichni účastníci maratonu zde měli povinný přeběh, takže vylezli se svou lodí na břeh a po absolvování 150 m po šotolinové cestě usedli opět do lodí a v závodě pokračovali. Závodníci proplouvali celým městem Český Krumlov až do cíle, který je pro všechny kategorie stejný. Stopky se zastavily na Náplavce na úrovni Pivovarské zahrady. V zahradě historického pivovaru byl od 12 hodin připraven pro všechny příchozí sportovně laděný doprovodný program. Vstupné se neplatilo.

Závodů se účastnilo přes tisíc příznivců vodních sportů z 25 zemí světa. Mezi přihlášenými na letošní 17. ročník KVM byli např. skifaři Václav Chalupa a Ondřej Synek.

Icons from Freepik - www.flaticon.com are licensed by CC 3.0 BY

Město Český Krumlov

Nastavení soukromí:

Soubory cookie používáme ke shromažďování a analýze informací o výkonu a používání webu, zajištění fungování funkcí ze sociálních médií a ke zlepšení a přizpůsobení obsahu. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas, který nám udělíte kliknutím na volbu „Souhlasím se vším“. Své preference můžete snadno upravit kliknutím na volbu „Podrobné nastavení“.

Povolujete: