Rekonstrukce mostu dr. Edvarda Beneše
Benešův most je jednou ze tří přístupových cest do historického centra Českého Krumlova, proto je klíčový pro zajištění jeho obslužnosti, ale i jeho dostupnosti pro obyvatele a návštěvníky.
V současné době se tento most nachází ve špatném stavebně – technickém stavu, je zde umístěno provizorní zábradlí a s ohledem na jeho stavební stav, který je klasifikován stupněm VI. - velmi špatný, je snížena jeho nosnost. Rekonstrukce mostu je pro zajištění jeho funkčnosti a dostatečné bezpečnosti nevyhnutelná a neodkladná.
Do konce března by město mohlo vybrat dodavatele stavebních prací. Samotná rekonstrukce, jejíž cena je odhadována na 33,3 mil. Kč, by měla začít v září 2024 a skončit v dubnu 2025. Významnou část nákladů by mohla pokrýt dotace z Krajského investičního fondu.
V současné době není k dispozici žádný jiný národní ani evropský dotační program, v rámci kterého by bylo možné na rekonstrukci Benešova mostu získat finanční podporu. „Pokud se městu nepodaří získat finanční podporu z Krajského investičního fondu, bude muset omezit své další plánované investice a projekty, aby bylo schopno jeho rekonstrukci zafinancovat z vlastního rozpočtu,“ uvádí místostarosta Zbyněk Toman.
Most dr. Edvarda Beneše byl postaven v roce 1937, rekonstrukce se dočkal o 14 let později. Při této velké opravě v roce 1951 došlo například ke změně povrchu vozovky. Drobné opravy a zavěšování sítí se na mostě prováděly postupně.
„Hlavním problém tohoto mostu je dlouhodobé zatékání do nosné konstrukce a na úložné prahy spodní stavby, to způsobilo, že stav železobetonových konstrukcí je velmi špatný (korbonatace betonu a koroze výztuže) a stav ložisek dokonce havarijní,“ vysvětluje investiční technik Karel Jirovec. „Dojde tedy k výměně celé nosné konstrukce mostu a bude nezbytná i úprava spodní stavby se zesílením jejího založení,“ doplňuje.
Cílem rekonstrukce je vrátit mostu jeho vzhled z doby původního projektu a zvětšit průtočnou kapacitu, aby most pod svou nosnou konstrukcí bez problému převedl 20letou vodu.
Rekonstrukce mostu bude probíhat v jedné etapě. „Vzhledem k umístění mostu v blízkosti historického centra je plánováno zbudování mostního provizoria na povodní straně mostu, které bude využívané pouze automobily s šířkou do 2,2 m bez omezení hmotnosti a pěšími. Provoz po provizoriu bude řízen semafory. Ostatní doprava bude vedena po jiné trase,“ říká Jan Sládek z Odboru dopravy a silničního hospodářství.
Českokrumlovské mosty
Město Český Krumlov v současné době spravuje 28 mostních objektů – šestnáct mostů (z toho jedno mostní provizorium) a dvanáct lávek pro pěší (z toho jedno provizorium). Správa mostů představuje významnou finanční zátěž pro městský rozpočet. Na mostních objektech je nezbytné zajišťovat nejen řádnou údržbu a pravidelné nutné opravy, ale některé z nich se nacházejí na pokraji své životnosti a vyžadují rozsáhlejší rekonstrukci.
„Nutno podotknout, že město v současné době mimo jiné realizuje i rekonstrukci Lazebnického mostu, což je druhá ze třech hlavních přístupových cest do historického centra města. Jeho rekonstrukce bude stát přibližně 30 mil. Kč,“ připomíná místostarosta Zbyněk Toman.
V roce 2021 došlo k opravě památkově chráněného kamenného mostu přes koryto říčky Polečnice ve Starých Dobrkovicích. Most z poloviny 19. století má nyní novou nosnou konstrukci, oprava stála 3,5 milionu Kč. V květnu 2020 město dokončilo opravu památkově chráněné lávky Rechle z 18. století. Práce stály 2 miliony Kč.
Za zmínku stojí i dlouhodobé snahy města nahradit provizorní most u pivovaru, který je zde od povodní v roce 2002, kdy byl původní (rovněž provizorní) most stržen velkou vodou, za adekvátní mostní objekt, který by byl v těchto místech vybudován. Provizorní most byl městu nejprve zapůjčen, později v roce 2017 ho město odkoupilo od Správy státních hmotných rezerv za osm milionů korun. Most byl naposledy opraven v roce 2020. Tehdy bylo mostní provizorium v havarijním stavu, od léta 2019 na něj nesměla těžší auta. Most je přitom jedinou přístupovou cestou do historického centra města pro objemnější vozidla. Práce stály 3,1 milionu korun.