5. září 2008, aktualizováno 17. září 2008
Dne 4. září začala v Českém Krumlově další oprava místních
komunikací. Město Český Krumlov využije způsob oprav silnic, který
nevyžaduje dlouhodobé uzavírky a dopravní omezení. Výtluky v
silnicích budou nejdříve lokálně vyspraveny tzv. tryskovou metodou
a následně celá silnice bude ošetřena emulzní kalovou vrstvou.
Během září by se měly opravit Třída Míru a Vyšenská ulice. Nově
provedená celoplošná vysprávka komunikací emulzní kalovou vrstvou
povede k zamezení dalšího rozpadu komunikací, a tím k nižším
provozním nákladům na údržbu. Předností nové metody oprav je rychlá
obnova průjezdnosti, absence frézování, sjednocení povrchu
komunikace po překopech a prodloužení životnosti komunikace. Ve
srovnání s kompletní rekonstrukcí vozovky je cena asi sedmkrát
nižší. Město Český Krumlov vyčlenilo z rozpočtu na tyto vysprávky
1,8 milionu Kč. Vítěznou cenovou nabídku předložila městu firma
Reacom s.r.o. z Třebíče.
Tryskové opravy by měly probíhat od 4. září 2008 do 17. září 2008 a
nevyžádají si zásadnější dopravní omezení. Aplikace emulzní kalové
vrstvy bude prováděna ve 3 úsecích a jednotlivé úseky si vyžádají
uzavírku minimálně 1 jízdního pruhu, a to pouze na několik hodin.
Dopravně se uzavírka bude řešit pro konkrétní místa buď vedením
dopravy jedním pruhem za pomocí semaforu, nebo uzavírkou celého
úseku a objížďkou. Objízdné trasy budou vyznačeny.
Termíny možné aplikace kalové vrstvy a možnost dopravních
omezení (nebude trvat celou dobu):
a) 9. září - 17. září - Třída míru I. (od kina po křižovatku s
Vyšenskou)
b) 13. září - 14. září - Vyšenská (k železničnímu přejezdu)
c) 13. září - 18. září - Třída míru II. (k železničnímu
přejezdu)
Popis tryskové metody podle společnosti Reacom
s.r.o.
Vysprávky tryskovou metodou patří k
nejdostupnějším opravám všech typů komunikací a chodníků. Pomocí
této metody lze opravovat jak trhliny (praskliny i síťové) tak i
výtluky větších rozměrů. Základem vysprávek je kationaktivní emulze
a kamenivo. Nejdříve se výtluk vyčistí proudem stlačeného vzduchu
pro lepší přilnavost emulze. Dalším krokem je vystříkání výtluku
předehřátou asfaltovou emulzí, taktéž prováděné pod tlakem. Do
takto připraveného podkladu - výtluku se pod tlakem vpraví směs
emulze a kameniva. Po dokončení opravy je možné opravované místo
"zadrtit" samotnou drtí, aby nedocházelo k znečišťování okolních
komunikací. Výhodou těchto prací je, že probíhají za provozu a
opravované místo je okamžitě po provedení schopné snést běžné
dopravní zatížení. Při pracích na vozovkách je pouze lokálně omezen
provoz na polovině vozovky v místě opravy. Životnost takto
spravených komunikací se prodlouží o několik let, ale hlavně se
zabrání přístupu vody do podkladních vrstev komunikací a tím se
zabrání dalšímu rozpadu.
Popis emulzní kalové metody podle společnosti Reacom
s.r.o.
Jedná se o celoplošnou opravu povrchu, velmi
vhodnou na místní komunikace. Je to směs přírodního drceného
kameniva frakce 2-5, nemodifikované středně štěpné katioaktivní
emulze, stabilizátoru a záměsové vody. Technologie kalových vrstev
je též známá pod názvem SLURRY SEAL. Všechny komponenty jsou
naloženy na stoji - nástavbě. Před a během aplikace, se komponenty
smíchají ve směšovací komoře, která je na zadní části nástavby a
odtud je směs dopravena do rozprostíracího rámu a položena na
povrch komunikace. Zásadní výhody technologie: 1) vzhledem k
tloušťce dvojité vrstvy (cca 1 cm) takřka nezvyšuje profil
komunikace (není nutno frézovat), 2) kopíruje povrch vozovky, 3)
zabrání průsaku vody do konstrukce komunikace, tím zabrání jejímu
rozpadu, 4) rychlá obnova průjezdnosti komunikace - při teplém
počasí je SLURRY SEAL pojízdný do 2 hodin; 5) cena úpravy. Podmínky
pokládky jsou podobné jako u všech emulzních úprav. Lze je provádět
od konce dubna do začátku října, při teplotách nad 10 stupňů C. V
opravované komunikaci je vhodné před položením kalové vrstvy
vyspravit výtluky. Životnost komunikace se prodlouží při opravě
metodou SLURRY SEAL o pět až deset let v závislosti na stavu
konstrukce podloží.
Doplnění informací:
Původně plánovaná oprava silnice v dolní části Sídliště Plešivec
je odložena na jaro 2009. "Od křižovatky s ulicí 5. Května bude
podél komunikace Pod kaštany potřeba vyměnit vodovodní řad z roku
1925. Výměna bude probíhat v délce cca 157 m s jedním překopem
komunikace napříč. Na tuto výměnu jsme obdrželi projektovou
dokumentaci minulý týden, v současnosti zabezpečujeme získání
vodohospodářského povolení. Oprava komunikace musí být provedena až
po provedení pokládky vodovodu, aby nebyl zničen nově položený
asfaltový povrch. Oprava asfaltového povrchu tak bude muset být
zřejmě přesunuta z technologických důvodů na jaro 2009," sdělil
Hynek Pazderka z odboru investic.