28. srpna 2008
Na školní rok 2008/2009 připravilo Ekocentrum Šípek pro školy v Českém Krumlově projekt na zlepšení odpadové situaci ve škole nebo v jejím okolí s názvem Nápady, jak na odpady, aneb rozhlédni se a pochop souvislosti. Město Český Krumlov podpořilo tento projekt v rámci Programu podpory ekologické výchovy pro rok 2008 částkou 149 500 Kč. Cílem je zkvalitnění osvěty v oblasti odpadové problematiky na základních a středních školách v Českém Krumlově prostřednictvím realizace školních projektů. Záštitu nad projektem převzala místostarostka Českého Krumlova Jitka Zikmundová. Přípravu projektu podpořilo i Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
"Každá přihlášená škola vytvoří pracovní tým, pro
který ekocentrum připraví motivační část kampaně, to znamená
výukový program, exkurzi na skládku, třídicí linku a podobně.
Úkolem týmu bude nejdříve vyhodnotit odpadovou situaci školy a
jejího okolí a na základě výsledků vytvořit návrh projektu, který
by zlepšoval odpadovou situaci," vyjadřuje se vedoucí Ekocentra
Šípek Kateřina Střelcová. Po schválení návrhu projektu by se měl
tým pokusit projekt zrealizovat.
Ekocentrum Šípek
oslovilo českokrumlovské základní a střední školy a během září se
vytvoří v jednotlivých školách projektové týmy. Za každou školu se
do kampaně může zapojit jen jeden pracovní tým. Každý tým bude mít
svého koordinátora z řad učitelů a členy pracovního týmu. "V týmu
může působit třeba učitel biologie, jedna třída nebo zástupci z
jednotlivých tříd a například i paní uklízečka, která s odpady
přímo pracuje," dodává Střelcová. Finální tým se bude pak účastnit
motivační kampaně, přípravy a realizace projektů.
Jednotlivé pracovní týmy se od října 2008 účastní postupně všech
částí motivační kampaně. Každý pracovní tým obdrží startovací
balíček, který obsahuje brožury a pomůcky, vztahující se k
problematice odpadů a projektové výuce. Týmy se zúčastní výukového
programu ekocentra Nápady jak na odpady, na kterém získají hravou
formou základní informace o odpadech a motivaci pro práci v
projektu. Studenti pak pojedou na exkurzi na třídící linku a
skládku, případně do výrobny obalů, nebo do firmy, kde se obaly
druhotně zpracovávají. "Jako fakultativní motivační prvek nabídneme
školám představení vzorového projektu Střední školy obchodu, služeb
a podnikání Kněžskodvorská v Českých Budějovicích, která se úspěšně
zúčastnila projektu o.s. Arnika Odpad jako surovina," sdělila
Střelcová.
Na základě
pozorování pracovního týmu během motivační části kampaně zařadí
ekocentrum školy do dvou kategorií podle pokročilosti v třídění
odpadů a v osvětě žáků ve škole. 1. Škola škole - méně pokročilí -
škola potřebuje zlepšit především vlastní odpadovou situaci a 2.
Škola komunitě - více pokročilí - škola je schopná přenést svou
praxi na komunitu v okolí školy.
Realizační tým školy vypracuje do dvou měsíců od přihlášení do
motivační kampaně analýzu odpadové situace ve škole a v jejím
okolí. Forma analýzy není dána, ale musí z ní být patrno, kde je
odpadová situace řešena dobře a kde by mělo nastat zlepšení. Na
základě analýzy si jednotlivé školy zvolí téma svého projektu, na
kterém budou v průběhu školního roku pracovat. Téma by se mělo
týkat konkrétního problému s odpady ve škole či jejím okolí (podle
zařazení v kategorii) a na jeho vyřešení by se měl podílet celý
pracovní tým. Vybrané téma by mělo být zpracováno tak, aby žáci
využili znalostí alespoň ze tří předmětů (například matematika,
přírodopis, fyzika, zeměpis - odkud odpady pochází, rozložitelnost
odpadů, kolik jakého odpadu vyprodukuje škola za rok?) Střední
školy si mohou přizpůsobit projekt tak, aby co nejlépe odpovídal
celkovému zaměření školy.
Po schválení návrhu projektu a jeho představení celé škole pracovní
týmy samostatně realizují zvolený projekt. Ekocentrum poskytne
školám v průběhu realizace projektů odbornou a metodickou pomoc v
podobě konzultací a návštěv na školách.
V závěru školního roku týmy vypracují závěrečnou zprávu, která
zhodnotí vše, co se na jednotlivých školách podařilo v rámci
projektů uskutečnit a změnit. Školy pak odprezentují na začátku
června svou práci na závěrečné konferenci všech účastníků projektu.
Konference se bude konat ve vybrané škole, která uskutečnila
projekt s dobrým výstupem, součástí konference bude i ukázka
výsledků projektu přímo na této škole.
"Jsem ráda, že jsem
mohla dát záštitu tomuto projektu. Myslím si, že je velmi důležité,
aby se děti a žáci již od útlého věku učili, jak nakládat s odpady.
Když se chodím po městě, nepřipadá mi, že bychom produkovali tolik
odpadu. Problém vidím v tom, že se s odpady nakládá nezodpovědně.
Například kontejnery na papír jsou zahlceny nesloženými krabicemi a
pak se do nich vejde méně papíru. Odbor životního prostředí zkusil
rozložit všechny krabice v separované nádobě na papír a popelnice,
která předtím přetékala a byla obložena odpadem, byla po 15
minutech poloprázdná a uklizená. Někdy stačí maličkost," vyjádřila
se místostarostka Jitka Zikmundová.
Podle zástupce ředitelky Základní školy Plešivec Bohumila Floriána
by se díky projektu měla škola dostat o krok dál: "Kontejnery na
tříděný odpad máme ve škole zakoupené od města. Od projektu
očekáváme, že se díky němu posuneme o něco dál. V rámci předmětu
praktika z biologie zkusíme s žáky vymyslet něco nového."
Ještě pře zahájením projektu spolupracovalo Ekocentrum Šípek se
Střední uměleckoprůmyslovou školou svaté Anežky. "Studenti z Anežky
nám navrhli logo pro tento projekt. Bylo zajímavé sledovat, jak již
při grafickém ztvárnění uvažují o odpadové problematice a
ekologickém chování," doplnila Kateřina Střelcová.
Město Český Krumlov každoročně podporuje ekologickou výchovu. V
lednu vyhlásilo město Program podpory ekologické výchovy. V první
výzvě schválili zastupitelé poskytnutí neinvestiční dotace v
celkové výši 362 tisíc Kč na podporu 4 projektů Ekocentra
Šípek.
Odkazy: